Uzina de „postaci” din Rusia: cum e viața într-un centru cu sute de angajați

de: Teodora Tudosie
21 03. 2019

Troli sunt peste tot pe internet, dar rușii au dus asta la un nou nivel când au început să-i și plătească pentru diverse tipuri de conținut.

Totul a început când o jurnalistă a observat că atacurile asupra site-urilor și conturilor de social media ale activiștilor opoziției din Sankt Petersburg erau mai populare ca niciodată. Postările erau foarte similare și totul părea foarte coordonat.

Internet Research Agency (IRA) părea a fi organizația care se presupunea a fi în spatele campaniei. Când a auzit că aceasta făcea angajări, jurnalista Lyudmila Savchuk a aplicat. A fost angajată pe postul de blogger.

Pe lângă departamentele obișnuite, divizia de știri și social media, compania avea și unul mai puțin obișnuit, cel de „demotivators”. Acesta era un grup de troli, dedicat producereii de meme-uri.

Astfel, femeia a descoperit că sute de ruși lucrau și erau plătiți pentru a fi „troli” pe net.

În ciuda diviziunii muncii, conținutul era remarcabil de uniform. Statele Unite, Uniunea Europeană, guvernul pro-european ucrainean și opoziția rusească erau ține regulate ale acestora. Pe de altă parte, orice mică realizare a președintelui Putin era celebrată printr-un tweet, meme sau printr-o postare.

Fiecare angajat avea o normă pe care trebuiau să o respecte. Programul de lucru era continuu și se lucra pe ture. Astfel, nu ratau niciodată șansa de a crea o memă pe un anumit eveniment.

Operațiunea era condusă de un restaurator local numit Evgeny Prigozhin. Acesta este cunoscut sub numele de „Bucătarul-șef al lui Putin”, pentru legăturile apropiate cu președintele rus. Prigozhin a fost acuzat în 2018 de oficialii americani că a condus o încercare coordonată de a interfera cu alegerile prezidențiale din SUA în 2016.

Ce s-a întâmplat cu compania de troli

Jurnalista a dat în judecată compania în 2015 pentru violarea codului muncii. Deși a pierdut procesul, IRA nu pare să fi fost prea afectată.

O investigație recentă a lui Prigozhin arată că imperiul mediatic al acestuia și contractele sale cu guvernul au crescut exponențial. Tot ce pare să fi făcut descoperirea jurnalistei este să pună compania pe hartă.